Mint azt már említettem a Kusttramról szóló oldalamon, első látogatásom időpontja
nem véletlenül lett kiszemelve. Hamster hívta fel figyelmemet arra,
hogy az üzemeltető társaság egész éves programsorozattal emlékezik meg az üzem fennállásának 125. évfordulójáról,
június közepére időzítve a legnagyobb attrakciót: egy felvonulással, nosztalgiamenetekkel és kocsiszíni nyílt nappal
tarkított járműparádét. Ez alkalomra több muzeális járművet is felújítottak, illetve üzembe helyeztek. És nem tudom nem
megemlíteni az itthoni rendezvények borzasztóan nagy hiányosságát: a programtervezetről már hónapokkal előre részleteket
lehetett tudni, de olyan szinten, hogy a járműfelvonuláson melyik szerelvény melyiket fogja követni...
Ennek megfelelően már reggel tudtam, hogy azért (is) van borzasztóan elverődve a menetrend, mert nosztalgiajárművek
foglalják el a pálya egyik vágányát. Vagyis amikor Oostduinkerkénél
tartottam az üzem feltérképezésével, rögtön villamosra pattantam, hogy még időben Westendébe érjek. Ja és hogy
miért nincs vezető a fülkében, ellenben miért látható máris egy nosztalgiakocsi előttünk? Na itt volt az a bizonyos
kétszeres menetirányváltás, amiről már beszéltem. :-)
Ahogy már hónapokkal előre tudható volt, a felvonulás résztvevőit a Lombardsijde és Westende közötti részen,
nyílt vonalon sorakoztatták fel, előre meghatározott sorrendben. Mivel a nosztalgiakocsik több kocsiszínben voltak
elszállásolva, némelyikük már régóta itt állt, néhány viszont még csak ezidőtájt ért ide a négy kocsiszín valamelyikéből.
Rögtön egyik személyes kedvencemmel kezdeném. :-)
Az egyszerűség kedvéért minden felvonulót sorszámmal láttak el, hogy ne a pályaszámokba keveredjenek el a szervezők. :-)
A 193-as Autorail (sínautóbusz) lett volna eredetileg az 5-ös sorszámú, de mivel az A 10020 pályaszámú motoros teherkocsi
(magyarul: Mukivillamos :-) ) nem készült el a júniusi parádéra, az utána lévőket előreléptették eggyel, így lett a kis
dízeles a 4-es sorszámú. Ő egyébként az 1930-as évek közepére emlékeztet minket, amikor egyre fontosabb szempont volt a
gazdaságosság. Ekkor még gőzmozdonyok, gőztramwayok közlekedtek a nem villamosított vonalakon, őket váltották fel az egy-,
illetve kétirányú közlekedésre alkalmas, kezdetben benzin-, később dízelmotorral ellátott, két- és négytengelyes kocsik,
melyekből különböző kialakításban háromszáz körüli példány futott. A második világháború után néhányat nehezített
kivitelben, lassabb áttétellel tehervonatok továbbítására alkalmaztak, ők voltak az ART (Autorail Tracteur) jelzésűek.
Az AR 193-as egyébként 1936-ban épült, és 1962-től gazdagítja a schepdaali múzeum gyűjteményét. A viszonylatjelzője pedig az 1951-ben megszűnt
Oostende-Stene-Slijpe-Leke-Diksmuide vonalra emlékeztet, ez az oostendei 5-ös helyi járatból ágazott ki
Stenénél, majd felsővezeték nélkül vezetett tovább. Ma több helyen kerékpárút van a helyén. Megjegyzem, ha
meghagyták volna a stenei vonalat, remek összeköttetést adhatna ma Oostende reptere és belvárosa közt.
Azért annak is van valami bája, hogy a vezetőülés előtt a korabeli tehergépkocsik sebességváltója, kézifékje, kupplungja
stb. található, és nem a villamosoknál megszokott menetszabályzó. :-) Sajnálom, hogy utazni nem sikerült vele, de ezen a
napon vagy fényképezett, vagy utazott az ember.
5-ös sorszámot kapott Hága egykori, 1949-es, La Brugeoise építésű PCC-je. Ott 1981-ig szolgált, majd belga
villamosmániások vásárolták meg. Évekig csak tárolva volt, az idei ünnepekre lett újból üzembe állítva a Bombardier (a
BN mai tulajdonosa) segítségével. A bruggei [ejtsd: brügge, francia nevén Brüzs] élesztgetés után Gentbe
szállították, ahol a De Lijnnél méternyomtávú forgóvázakat kapott ottani PCC-s társai alól, ezek után lett a belga
tengerpartra leszállítva.
6A+6B sorszámot kapott az a szerelvény, amely a mostani BN-ek megérkezéséig a Kusttram arcát adta. Az SO (Standard Oostende)
típusú, 10041. pályaszámú motorkocsi 1956-ban nyerte el mai formáját. A fondorlatos megfogalmazás azért van, mert a
futóműve, villamos berendezései egy korábbi motorkocsiból valóak, csupán a kasztni lett vadonatúj. Nagyjából ezt hívták
nálunk acélvázasításnak, az NSZK-ban Aufbauwagennek, az NDK-ban REKO-nak. Legtöbbször az újonnan megépült kocsik
megtartották az eredeti kocsi pályaszámát is. A kocsi eredetijét 1932-ben építette a Familleureux. A motorkocsi a
tervek szerint két NO sorozatú pótkocsival jött volna...
...végül csak az 1952-es, 19706. pályaszámú lett mögé csatolva. Láthatjuk, hogy a motorkocsi ugyan egyirányú, mégis van
hátul átjáróajtó a pótkocsik felé, hogy a kalauz az egész szerelvényen dolgozni tudjon menet közben.
Az SO vezetőállását látjuk.
Itt pedig az utasterét. Ugyanezt láthatjuk alább videón is.
Egyre többen merészkedtek ide a városból, jobbnak láttam elindulni Westende felé.
A rendezvény biztosításához többek közt a helyi nagysegély, valamint zavarelhárítók, felsővezetékszerelők is kőröztek a
környéken. Westende Bad megállóhelyen vagyunk, az egyvágányozó forgalmi kocsik
elhaladása közben várjuk a további nosztaligák megérkezését.
Méghozzá a 3-as sorszámú szerelvényt. Ahogy az előzőek is, ő is kelet felől érkezett, megfordult a hurokvágányon, majd
- amint itt is látszik - hátratolat a nyílt pálya Knokke irányú vágányán. A tekintélyes szerelvény innenső végén
a 3D sorszámú, A 871. pályaszámú kéttengelyes pótkocsi halad. Őt 1897-ben építették, vagyis, ha jól számolom, a felvonulás
legidősebb tagja.
A szerelvény többi tagja egy kis ízelítőt ad abból, hogy a fentebb látott, átépített kocsiszekrényű Standard kocsik hogyan
is nézhettek ki a harmincas-negyvenes években. 3C sorszámmal az 1. és 2. osztályú utasterű, A 19211. pályaszámú pótkocsit
láthatjuk a baloldali képen, a jobboldalin a teljes szerelvényt immár távolodva nyugat felé, élén az A 9985. pályaszámú,
Braine le Comte építésű motor- és az A 19656. pályaszámú pótkocsival. A három Standard kocsi 1931-32-es építésű.
A 2-es viszonylatszám itt teljesen helytálló, az SNCV / NMVB időkben a Kusttram Oostendénél két részre volt osztva:
innenső szakasza volt a 2-es, a Knokke felé menő ága volt az 1-es viszonylat.
A 6031-es kocsit már láthattuk a Kusttramos oldalon, most kezd összeállni a kép, hogy ő aaa... nem is tudom, talán 10. számú
szerelvény a felvonuláson, és ezért pörög a kijelzőjén a Nieuwpoort Zonnebloem felirat, vagyis az ottani deltán
megfordulva jön vissza, és áll a helyére. Igen, egy felvonuláson a jelenlegi járműtípusoknak is helye van ám! :-)
A 2-es szerelvény is megérkezett, és halad be a hurokba, hogy a 3-4-5-6 szerelvények elé betolasson. Élén egy, a
villamosítás hőskorából, 1911-ből származó Franco Belge poggyászmotorkocsit látunk, az A 9965-öst, melyet az
1909-es A 11593. és az 1907-es A 8768. pályaszámú pótkocsi követ.
Kifújja magát a hurokban, bár igaz, mintha a légsűrítője folyamatosan működött volna, nem tudom, ez hiba-e nála.
A De Lijn motoros zavarelhárítója egyeztet egy motorosrendőrrel.
Érdekes, hogy pl. egy BKV-nál ismeretlen fogalom a motoros zavarelhárító, aki egyrészt kevesebb pénzbe kerül a cégnek,
másrészt gyorsabban tud mozogni egy városban, mintha autóval járna.
Több perces várakozás után "ketteske" végre rászánta magát, hogy kihúzzon a hurokból, átfordítsák az áramszedőjét
(szó szerint 180 fokban el kellett forgatni, nálunk ugyebár nem így szokás), majd eltolja szerelvényét. Vicces látvány,
hogy a majd' százéves szerelvény a Kusttram mai reklámját hordozza magán (samen richting toekomst = együtt a jövőbe). :-)
Még egy szerelvényre várunk, lassacskán ő is megérkezik. A 9750. pályaszámú motorkocsi látszatra az SO motorkocsikra
hajaz...
...azonban ő egy S típusú (vagyis Standard) motorkocsi, nem a Kusttram járműve volt, hanem Gent és Charleroi
térségében dolgozott második életében, 1957-től. Igen, neki is volt első élete: eredetijét 1905-ben építette a Hiard,
9123. pályaszámmal Charleroi villamosüzemét erősítette, vagyis ilyen értelemben idősebb a Kusttram villamosításánál
is. Így már nem is kérdés, miért pont ő lett a felvonulás első tagja, ha a szerelvények nagyjából kronológiai sorrendben
vonulnak fel. Ő is megkerüli a templomot.
Pótkocsijai az 1912-es A 8853. és az 1910-es A 8816. pályaszámú nyitott nyári kocsik.
Ő is visszatolat, pontosabban, mivel ő a Kusttramos szokásokkal ellentétben két vezetőállással rendelkezik, a hátsó
vezetőállásról vezetve tolja a pótkocsijait a parádé kezdőpontjára.
Jajj, persze-persze, róla meg is feledkeztem. Ő az eredeti tervek szerint 12-es (vagyis a kimaradt Muki miatt valószínűleg
11-es) sorszámú szerelvény, vagyis napjaink legmodernebb járműve, a 6335. pályaszámú, genti Hermelijn. Ő zárja a felvonulást, ám mivel ő kétirányú, nem szükséges a hurkon
végigmennie, ő csak elszalad az ideiglenesen egyvágányú pályaszakaszon a Lombardsijde-Bad megállónál lévő
visszafogásig (ld. a legelső képet), és a sor végére áll. Ha jól számoltam, két szerelvényt még nem láttunk, ők ezidő
alatt a de pannei kocsiszínből álltak ki, és a 4-5-6 szerelvények mögé sorakoztak fel.
Egy Unimog érkezett a parádé kezdőhelye felől. Lehet, hogy valamit vontatnia kellett?
A gyülekezést videón is megörökítettem.
A következő Hermelijn viszont megfordult a hurokban: ő menetrend szerint ma az első erősítő szerelvény Westende és
Oostende között. Többen felszálltak rá, én is így tettem, hogy a parádét valahol útközben is le tudjam fotózni.
A tengerparti szél hidegét ellensúlyozta a gyönyörűen sütő nap, ami nagyon jól jött - volna - a fotózáshoz. Igen ám, de
ekkor már délután kettő-három felé jártunk (a felvonuló járművek lassú tempóban haladtak), a nap a vonuló szerelvények
hátulját sütötte végig, így hiába lett volna remek háttér a tenger Domein Raversijdénél, nem lett volna szép a kép. A sok másik fotósról nem is
beszélve, akik halál nyugodtan sétáltak bele más fotójába. :-(
Az egyetlen hely a Thermae Palace Hotel előtti tér volt, ahol jó
napállást lehetett a képnek találni, bár a sok másik fotós rontotta az eredményt, és a lóversenypálya (Renbaan) kőfala
is szűkítette a perspektívát. Na mindegy. Az 1-es szerelvényt látjuk, amint a vonalról letér a főműhely felé vezető
vágányra.
Mögötte jön ketteske.
A harmadik szerelvény is megérkezik. Pihen egy kicsit, leszállnak utasai...
...majd ő is behalad a közeli kocsiszínbe. Kezd gyűlni a tömeg.
Kis kedvencem, az Autorail brummog befelé mögötte. Az eredeti tervek szerint őt egy másik jármű vontatta volna, de
szerencsére üzemképes állapotba hozták a parádéra. A jobboldali képen látszik, hogy a helyi lakosok is kimentek az erkélyre,
onnan nézelődtek, fotóztak, páran a kutyájukat is kivitték a nyílt napra, egész családias lett a hangulat. Tetszik a
kocsi hátulján a kis postaláda. :-)
A kis bumfordi PCC a következő.
SO 10041 + NO 19706.
Ezen a háromszögletű téren volt felállítva néhány "jóléti intézmény" :-) Miután megfordulnak a szerelvények a
kocsiszínben, ide jönnek majd vissza.
Őt még nem láthattuk. A hetedik "szerelvény" egy újabb Standard kocsi, az SE 9093, 1953-ból. Akkor egy 1930-as
Familleureux kocsi lett átalakítva, amely eredetileg a Brüsszel-Waterloo térségben közlekedett 9738-as
pályaszámmal. Érdekes, hogy ő a knokkei kocsiszínben lakik, ma mégis De Pannéból jött az ünnepre.
Nem sokkal utána érkezett meg a háromtengelyes, genti (MIVG - Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Gent)
eredetű, 1930-as építésű, 354-es pályaszámú motorkocsi és 70. pályaszámú pótkocsija. Ők a De Lijn kocsijai.
Be lehetett menni a Nieuwpoortsesteenwegnél lévő kocsiszínbe (főműhelybe), ám nem igazi nyílt nap volt ez, csak a
szabadtéren álló járműveket lehetett megtekinteni, vagyis leginkább a villamoskorzó szerelvényeit, akik itt fordultak
vissza a kocsiszíni hurokban.