Villamosparádé a tengerparton

Mint azt már említettem a Kusttramról szóló oldalamon, első látogatásom időpontja nem véletlenül lett kiszemelve. Hamster hívta fel figyelmemet arra, hogy az üzemeltető társaság egész éves programsorozattal emlékezik meg az üzem fennállásának 125. évfordulójáról, június közepére időzítve a legnagyobb attrakciót: egy felvonulással, nosztalgiamenetekkel és kocsiszíni nyílt nappal tarkított járműparádét. Ez alkalomra több muzeális járművet is felújítottak, illetve üzembe helyeztek. És nem tudom nem megemlíteni az itthoni rendezvények borzasztóan nagy hiányosságát: a programtervezetről már hónapokkal előre részleteket lehetett tudni, de olyan szinten, hogy a járműfelvonuláson melyik szerelvény melyiket fogja követni...

Ennek megfelelően már reggel tudtam, hogy azért (is) van borzasztóan elverődve a menetrend, mert nosztalgiajárművek foglalják el a pálya egyik vágányát. Vagyis amikor Oostduinkerkénél tartottam az üzem feltérképezésével, rögtön villamosra pattantam, hogy még időben Westendébe érjek. Ja és hogy miért nincs vezető a fülkében, ellenben miért látható máris egy nosztalgiakocsi előttünk? Na itt volt az a bizonyos kétszeres menetirányváltás, amiről már beszéltem. :-)

Ahogy már hónapokkal előre tudható volt, a felvonulás résztvevőit a Lombardsijde és Westende közötti részen, nyílt vonalon sorakoztatták fel, előre meghatározott sorrendben. Mivel a nosztalgiakocsik több kocsiszínben voltak elszállásolva, némelyikük már régóta itt állt, néhány viszont még csak ezidőtájt ért ide a négy kocsiszín valamelyikéből. Rögtön egyik személyes kedvencemmel kezdeném. :-)

Az egyszerűség kedvéért minden felvonulót sorszámmal láttak el, hogy ne a pályaszámokba keveredjenek el a szervezők. :-) A 193-as Autorail (sínautóbusz) lett volna eredetileg az 5-ös sorszámú, de mivel az A 10020 pályaszámú motoros teherkocsi (magyarul: Mukivillamos :-) ) nem készült el a júniusi parádéra, az utána lévőket előreléptették eggyel, így lett a kis dízeles a 4-es sorszámú. Ő egyébként az 1930-as évek közepére emlékeztet minket, amikor egyre fontosabb szempont volt a gazdaságosság. Ekkor még gőzmozdonyok, gőztramwayok közlekedtek a nem villamosított vonalakon, őket váltották fel az egy-, illetve kétirányú közlekedésre alkalmas, kezdetben benzin-, később dízelmotorral ellátott, két- és négytengelyes kocsik, melyekből különböző kialakításban háromszáz körüli példány futott. A második világháború után néhányat nehezített kivitelben, lassabb áttétellel tehervonatok továbbítására alkalmaztak, ők voltak az ART (Autorail Tracteur) jelzésűek.

Az AR 193-as egyébként 1936-ban épült, és 1962-től gazdagítja a schepdaali múzeum gyűjteményét. A viszonylatjelzője pedig az 1951-ben megszűnt Oostende-Stene-Slijpe-Leke-Diksmuide vonalra emlékeztet, ez az oostendei 5-ös helyi járatból ágazott ki Stenénél, majd felsővezeték nélkül vezetett tovább. Ma több helyen kerékpárút van a helyén. Megjegyzem, ha meghagyták volna a stenei vonalat, remek összeköttetést adhatna ma Oostende reptere és belvárosa közt.

Azért annak is van valami bája, hogy a vezetőülés előtt a korabeli tehergépkocsik sebességváltója, kézifékje, kupplungja stb. található, és nem a villamosoknál megszokott menetszabályzó. :-) Sajnálom, hogy utazni nem sikerült vele, de ezen a napon vagy fényképezett, vagy utazott az ember.

5-ös sorszámot kapott Hága egykori, 1949-es, La Brugeoise építésű PCC-je. Ott 1981-ig szolgált, majd belga villamosmániások vásárolták meg. Évekig csak tárolva volt, az idei ünnepekre lett újból üzembe állítva a Bombardier (a BN mai tulajdonosa) segítségével. A bruggei [ejtsd: brügge, francia nevén Brüzs] élesztgetés után Gentbe szállították, ahol a De Lijnnél méternyomtávú forgóvázakat kapott ottani PCC-s társai alól, ezek után lett a belga tengerpartra leszállítva.

6A+6B sorszámot kapott az a szerelvény, amely a mostani BN-ek megérkezéséig a Kusttram arcát adta. Az SO (Standard Oostende) típusú, 10041. pályaszámú motorkocsi 1956-ban nyerte el mai formáját. A fondorlatos megfogalmazás azért van, mert a futóműve, villamos berendezései egy korábbi motorkocsiból valóak, csupán a kasztni lett vadonatúj. Nagyjából ezt hívták nálunk acélvázasításnak, az NSZK-ban Aufbauwagennek, az NDK-ban REKO-nak. Legtöbbször az újonnan megépült kocsik megtartották az eredeti kocsi pályaszámát is. A kocsi eredetijét 1932-ben építette a Familleureux. A motorkocsi a tervek szerint két NO sorozatú pótkocsival jött volna...

...végül csak az 1952-es, 19706. pályaszámú lett mögé csatolva. Láthatjuk, hogy a motorkocsi ugyan egyirányú, mégis van hátul átjáróajtó a pótkocsik felé, hogy a kalauz az egész szerelvényen dolgozni tudjon menet közben.

Az SO vezetőállását látjuk.

Itt pedig az utasterét. Ugyanezt láthatjuk alább videón is.



Egyre többen merészkedtek ide a városból, jobbnak láttam elindulni Westende felé.

A rendezvény biztosításához többek közt a helyi nagysegély, valamint zavarelhárítók, felsővezetékszerelők is kőröztek a környéken.

Westende Bad megállóhelyen vagyunk, az egyvágányozó forgalmi kocsik elhaladása közben várjuk a további nosztaligák megérkezését.

Méghozzá a 3-as sorszámú szerelvényt. Ahogy az előzőek is, ő is kelet felől érkezett, megfordult a hurokvágányon, majd - amint itt is látszik - hátratolat a nyílt pálya Knokke irányú vágányán. A tekintélyes szerelvény innenső végén a 3D sorszámú, A 871. pályaszámú kéttengelyes pótkocsi halad. Őt 1897-ben építették, vagyis, ha jól számolom, a felvonulás legidősebb tagja.

A szerelvény többi tagja egy kis ízelítőt ad abból, hogy a fentebb látott, átépített kocsiszekrényű Standard kocsik hogyan is nézhettek ki a harmincas-negyvenes években. 3C sorszámmal az 1. és 2. osztályú utasterű, A 19211. pályaszámú pótkocsit láthatjuk a baloldali képen, a jobboldalin a teljes szerelvényt immár távolodva nyugat felé, élén az A 9985. pályaszámú, Braine le Comte építésű motor- és az A 19656. pályaszámú pótkocsival. A három Standard kocsi 1931-32-es építésű. A 2-es viszonylatszám itt teljesen helytálló, az SNCV / NMVB időkben a Kusttram Oostendénél két részre volt osztva: innenső szakasza volt a 2-es, a Knokke felé menő ága volt az 1-es viszonylat.

A 6031-es kocsit már láthattuk a Kusttramos oldalon, most kezd összeállni a kép, hogy ő aaa... nem is tudom, talán 10. számú szerelvény a felvonuláson, és ezért pörög a kijelzőjén a Nieuwpoort Zonnebloem felirat, vagyis az ottani deltán megfordulva jön vissza, és áll a helyére. Igen, egy felvonuláson a jelenlegi járműtípusoknak is helye van ám! :-)

A 2-es szerelvény is megérkezett, és halad be a hurokba, hogy a 3-4-5-6 szerelvények elé betolasson. Élén egy, a villamosítás hőskorából, 1911-ből származó Franco Belge poggyászmotorkocsit látunk, az A 9965-öst, melyet az 1909-es A 11593. és az 1907-es A 8768. pályaszámú pótkocsi követ.

Kifújja magát a hurokban, bár igaz, mintha a légsűrítője folyamatosan működött volna, nem tudom, ez hiba-e nála.

A De Lijn motoros zavarelhárítója egyeztet egy motorosrendőrrel.

Érdekes, hogy pl. egy BKV-nál ismeretlen fogalom a motoros zavarelhárító, aki egyrészt kevesebb pénzbe kerül a cégnek, másrészt gyorsabban tud mozogni egy városban, mintha autóval járna.

Több perces várakozás után "ketteske" végre rászánta magát, hogy kihúzzon a hurokból, átfordítsák az áramszedőjét (szó szerint 180 fokban el kellett forgatni, nálunk ugyebár nem így szokás), majd eltolja szerelvényét. Vicces látvány, hogy a majd' százéves szerelvény a Kusttram mai reklámját hordozza magán (samen richting toekomst = együtt a jövőbe). :-)

Még egy szerelvényre várunk, lassacskán ő is megérkezik. A 9750. pályaszámú motorkocsi látszatra az SO motorkocsikra hajaz...

...azonban ő egy S típusú (vagyis Standard) motorkocsi, nem a Kusttram járműve volt, hanem Gent és Charleroi térségében dolgozott második életében, 1957-től. Igen, neki is volt első élete: eredetijét 1905-ben építette a Hiard, 9123. pályaszámmal Charleroi villamosüzemét erősítette, vagyis ilyen értelemben idősebb a Kusttram villamosításánál is. Így már nem is kérdés, miért pont ő lett a felvonulás első tagja, ha a szerelvények nagyjából kronológiai sorrendben vonulnak fel. Ő is megkerüli a templomot.

Pótkocsijai az 1912-es A 8853. és az 1910-es A 8816. pályaszámú nyitott nyári kocsik.

Ő is visszatolat, pontosabban, mivel ő a Kusttramos szokásokkal ellentétben két vezetőállással rendelkezik, a hátsó vezetőállásról vezetve tolja a pótkocsijait a parádé kezdőpontjára.

Jajj, persze-persze, róla meg is feledkeztem. Ő az eredeti tervek szerint 12-es (vagyis a kimaradt Muki miatt valószínűleg 11-es) sorszámú szerelvény, vagyis napjaink legmodernebb járműve, a 6335. pályaszámú, genti Hermelijn. Ő zárja a felvonulást, ám mivel ő kétirányú, nem szükséges a hurkon végigmennie, ő csak elszalad az ideiglenesen egyvágányú pályaszakaszon a Lombardsijde-Bad megállónál lévő visszafogásig (ld. a legelső képet), és a sor végére áll. Ha jól számoltam, két szerelvényt még nem láttunk, ők ezidő alatt a de pannei kocsiszínből álltak ki, és a 4-5-6 szerelvények mögé sorakoztak fel.

Egy Unimog érkezett a parádé kezdőhelye felől. Lehet, hogy valamit vontatnia kellett?



A gyülekezést videón is megörökítettem.

A következő Hermelijn viszont megfordult a hurokban: ő menetrend szerint ma az első erősítő szerelvény Westende és Oostende között. Többen felszálltak rá, én is így tettem, hogy a parádét valahol útközben is le tudjam fotózni.

A tengerparti szél hidegét ellensúlyozta a gyönyörűen sütő nap, ami nagyon jól jött - volna - a fotózáshoz. Igen ám, de ekkor már délután kettő-három felé jártunk (a felvonuló járművek lassú tempóban haladtak), a nap a vonuló szerelvények hátulját sütötte végig, így hiába lett volna remek háttér a tenger Domein Raversijdénél, nem lett volna szép a kép. A sok másik fotósról nem is beszélve, akik halál nyugodtan sétáltak bele más fotójába. :-(

Az egyetlen hely a Thermae Palace Hotel előtti tér volt, ahol jó napállást lehetett a képnek találni, bár a sok másik fotós rontotta az eredményt, és a lóversenypálya (Renbaan) kőfala is szűkítette a perspektívát. Na mindegy. Az 1-es szerelvényt látjuk, amint a vonalról letér a főműhely felé vezető vágányra.

Mögötte jön ketteske.

A harmadik szerelvény is megérkezik. Pihen egy kicsit, leszállnak utasai...

...majd ő is behalad a közeli kocsiszínbe. Kezd gyűlni a tömeg.

Kis kedvencem, az Autorail brummog befelé mögötte. Az eredeti tervek szerint őt egy másik jármű vontatta volna, de szerencsére üzemképes állapotba hozták a parádéra. A jobboldali képen látszik, hogy a helyi lakosok is kimentek az erkélyre, onnan nézelődtek, fotóztak, páran a kutyájukat is kivitték a nyílt napra, egész családias lett a hangulat. Tetszik a kocsi hátulján a kis postaláda. :-)

A kis bumfordi PCC a következő.

SO 10041 + NO 19706.

Ezen a háromszögletű téren volt felállítva néhány "jóléti intézmény" :-) Miután megfordulnak a szerelvények a kocsiszínben, ide jönnek majd vissza.

Őt még nem láthattuk. A hetedik "szerelvény" egy újabb Standard kocsi, az SE 9093, 1953-ból. Akkor egy 1930-as Familleureux kocsi lett átalakítva, amely eredetileg a Brüsszel-Waterloo térségben közlekedett 9738-as pályaszámmal. Érdekes, hogy ő a knokkei kocsiszínben lakik, ma mégis De Pannéból jött az ünnepre.

Nem sokkal utána érkezett meg a háromtengelyes, genti (MIVG - Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Gent) eredetű, 1930-as építésű, 354-es pályaszámú motorkocsi és 70. pályaszámú pótkocsija. Ők a De Lijn kocsijai.

Be lehetett menni a Nieuwpoortsesteenwegnél lévő kocsiszínbe (főműhelybe), ám nem igazi nyílt nap volt ez, csak a szabadtéren álló járműveket lehetett megtekinteni, vagyis leginkább a villamoskorzó szerelvényeit, akik itt fordultak vissza a kocsiszíni hurokban.

Folytatás >>>

A szöveget és a képeket Báti András készítette, kivéve ahol másként van feltűntetve (C) 2010