De Kusttram, a tengerparti villamos 3.
<<< Előzmények
Oostende Ravelingen megállónál már bokáig homokban gázoltak szerencsétlen tuják. Elérkeztünk a vonal menti
legnagyobb, 68 ezer lelket számláló városba.
Ismét júniusban járunk. Emlékszünk még arra az alacsonypadlósra, amire a westendei hurokban szálltam fel? Nos, idáig
jöttem vele, Oostende Renbaan megállóig, mert a júniusi járműfelvonulás a közeli kocsiszínig tartott (mondom, róluk
majd egy másik beszámolóban :-p ).
6033 és 6035 halad el a tengerparti apartman-lakótelep előtt a belváros felé.
A napos idő csalóka, hideg szél fúj, a tengerbe igy csak a kite-ozók, széllovasok merészkednek, az emberek inkább a parton
maradtak most.
Innen egy delta elágazás vezet második kocsiszínünkhöz, ami ezen a napon részben meg volt nyitva a nagyközönség előtt.
Itt nem csak tárolnak járműveket, de itt végzik el rajtuk a nagyobb javításokat is. Tulajdonképpen
főműhely-felszereltségű.
Itt pihen a 6000-es prototípus is.
Ugyan az első években még csatoltan is közlekedtek a BN kocsik, manapság már csak Albert-csatlással vannak felszerelve,
hogy szükség esetén vontathatóak legyenek.
Én már meg sem lepődök rajta, hogy a BN csuklósok forgóvázában is a DÜWAG-okéval megegyező, amúgy Thyssen gyártmányú
monomotoros-gumirugós-csőtengelyes hajtását találom.
Egy félig szétszerelt kerékpár is mellette feküdt. A féktárcsa mellett egy hatágú, csillag alakzatú alkatrészt láthatunk,
ehhez kapcsolódik a csőtengely (szendvics) gumirugókkal, majd - ami itt nem látszik -, a csőtengely másik végén ugyanígy,
gumirugózva kapcsolódik a tengelyhajtóműhöz, az pedig kúpfogaskerékpárral a jármű hossztengelyében elhelyezett motorhoz,
amelynek másik tengelyvége a forgóváz másik kerékpárját hajtja ugyanígy.
Ezután egy újabb egyvágányú szakasz kezdődik: a belvárosban faltól falig felújítják a villamos utcáját. Vagyis nem csak a
nosztalgiakocsik miatt borul fel állandóan a menetrend, hanem emiatt az érszorító miatt is.
Van, hogy a villamosok 5-6 perceket állnak a nyílt vonalon, hogy megvárják a szembejövőt.
A Thermae Palace Hotel igen jó hátteret ad a villamosoknak. Innen nem messze egy művészeti galéria is van
(Venetiaanse Gaanderijen), ahol november közepéig a 125 éves tengerparti villamosról szól az egyik kiállítás - sajnos
idő hiányában nem sikerült megnézni.
Mivel itt is burkolt, de kavicságyas pályánk van, a pályafelújításhoz elengedhetetlen volt ez a Plasser&Theurer
aláverőgép, munka hiányában itt pihengetett.
Koninginnelaan megállóhelyen se veszik nagy hasznát az ideiglenes középperonnak a tolókocsisok...
Amúgy az a hihetetlen, hogy júniustól szeptemberig gyakorlatilag semmi nem történt itt. És még egyesek panaszkodnak a
szegedi, miskolci pályafelújítások határidő-eltolásaihoz... :-p
Az IJzerstraaton elvesztett síneket is lehet találni. Ez egy üzemi összeköttetés volt a kilencvenes évekig.
Így, egyvágányozva érünk el a belváros egyik főterére, a Marie-Josepleinre.
Ahol dobunk egy szűk jobbost dél felé. Buszvégállomás is van a téren.
De Panne irányában ideiglenes peronokról lehet felszállni. Már ha az ember észreveszi a nem túl feltűnő kiírásokat a
normál megállóban, én is útbaigazítottam már balga belgákat. :-)
Szerencsére ma már a magyar villamosbarátoknak se kell elérhetetlen csodaként bemutatni a kúszóváltót. Két különbség van a
miénkhez képest: ez ugyebár méternyomtávú, másrészt több hónapos használatban van, így az üzembiztosság érdekében a
végeken a rámpát odahegesztették a sínekhez. :-O
Nieuwpoorthoz hasonlóan egy kikötőöblöt kerülünk meg.
Na vajon melyik házat bontatnám le, ha választanom lehetne?!? :-)
Az innen kihajózók a közúti forgalmat akadályoznák, ám a zsilipet két oldalról megkerülve két párhuzamos felnyitható hídon
is haladhat a forgalom, vagyis amíg az egyik híd fel van nyitva a hajók számára, addig a közút a másik hídon kerül. Így tesz
az a VanHool csuklósbusz is.
A nagyvasúti állomás melletti Oostende Station [sztászión] a vonal legfontosabb állomása. A járművezetők többnyire
itt kezdenek, itt végeznek, pihenőidejüket itt töltik, kocsiszín és buszgarázs található még itt. Geen Dienst:
forgalmon kívüli kocsi.
Innen indul a - többnyire - HermeLijnekkel kiszolgált betétjárat Westendébe.
A középső vágányt általában félreállított kocsik használják.
Mindez azt jelenti, hogy rengeteg kocsimozgást lehet itt látni. A kétirányú alacsonypadlósak csak visszafognak, de az
egyirányúaknak a környező utcákban vezetett hurokvágányon kell végigmenniük.
Folytatás >>>
A szöveget és a képeket Báti András készítette, kivéve
ahol másként van feltűntetve (C) 2010
| |