De Kusttram, a tengerparti villamos 2.

<<< Előzmények


Nieuwpoort egyébként az első olyan város útunk során, ahol a hajózás győzedelmeskedik a közlekedés többi ágazatával szemben, a villamos elkanyarodik a tenger mellől, több kilométert halad dél felé, hogy egy nagy kikötőöblöt kikerüljön, így jut el a modern esőtetővel ellátott Nieuwpoort Stad megállóhelyre, amit buszokkal közösen használ.

Utazunk tovább, immár azokon a vágányokon, ahol minden elkezdődött, a méternyomtávú hálózat leges legelső szakaszán. Itt már 1885. nyara óta folyamatosan közlekedik a keskenynyomközű vasút. Lombardsijde településen áthaladunk egy ismerősen csengő, Y.M.C.A. nevű megállón is. :-)

Lombardsijde Dorp egy olyan megállóhely, ami már több, mint 125 éve szolgálja ki a faluban lakókat. A 6010-es kocsi biztos fázott, ezért felvett egy kék csíkos zoknit... vagy pizsamát... :-)

Amikor ez a fotó készült Westende Sint-Laureins megállóhelyen, a 125 éves évfordulóra szervezett járműkorzó miatt lettünk a helytelen vágányra terelve, méghozzá a Lombardsijde-Bad közelében lévő visszafogáson, ahogy korábban már említettem, kétszeres irányváltoztatással. A másik vágányon a felvonuláson részt vevő muzeális járművek sorakoztak fel, de róluk majd egy későbbi beszámolóban. :-) Megjegyzem, egyrészt nem túl utasbarát így a leszállás (babakocsival is próbáltak leszállni), másrészt a hosszú egyvágányozás alapjaiban megrengette a papírforma szerinti negyedórás követést. Itt nem látszik, de a háttérben lévő dűnék közt a németek második világháborús betonbunkerei bújnak meg.

Hát ez kábé a Pozor Tramvaj! "belgául". :-) A helyi adottságokra jellemzően homokdűnékkel. :-) "Hatásvadászat pur", ahogy a művelt német mondaná. :-)

A rendezvény biztosításához többek közt a helyi nagysegély, valamint zavarelhárítók is kőröztek a környéken.

Természetesen a teljes alakos reklám itt sem ismeretlen. A 6023-as például epres üdítőt reklámoz.

További egyvágányozás, immár Westende Bad megállónál...

...leszállással a vágányokra. A szemből való behaladásra várakozik már több szerelvény is a háttérben.

Ez egy olyan állomás, ahol egy visszafogás és - egy templomot megkerülve - egy hurokvágány is van, vagyis alkalmas mindkét irányba visszafordításra, és ez jelenti most az egyvágányozás végét is. A jármű kijelzőjén pedig a Nieuwpoort Zonnebloem felirat pörög, vagyis azt a deltát is használja most ez a kocsi.

És itt használják is rendszeresen a hurokvágányt, ugyanis kora nyártól őszig betétjáratok indulnak innen, az Oostende környékén generálódó nagy utasforgalom lekűzdésére. A jármű egy HermeLijn becenevű, majdnem végig alacsonypadlós csuklós (a két hajtott futóváz felett egy lépcsőnyi magasságú a padló), amit a Siemens és a DWA (illetve a Bombardier) épített 1999-től kezdődően Antwerpen (71 db egyirányú) és Gent (41 db kétirányú) számára, és nagyjából megegyezik a Drezdában futó korai gyártású alacsonypadlósokkal. A nyári szezonban 2-3 darab itt vendégszerepel, a nagyvárosokban ilyenkor úgyis kisebb a forgalom, az üzemeltető vállalat pedig ugyanaz (1991-ben Belgium közösségi közlekedésének üzemeltetését ugyanis felosztották a flamand és vallon területek között, előbbiekét a DeLijn, utóbbiakét a TEC (Transport En Commun en Wallonie) kapta meg).

Mivel a kocsik csak 2,3 méter szélesek, egy toldalékkal vannak kiszélesítve (mint anno a bécsi E6-osok) a peronok miatt.

LED-es váltójelző.

Forgalmasabb megállókban vannak digitális kijelzők is, ám a kiírt indulási idő néha meg sem közelíti a valóságot, hiába van ráírva késés is (néha pontosan közlekedő járatok mellé is ír 6-7 perc késést), vagyis olyan, mintha nem is lenne.

Ha már erre járt ez a betétjárat, őt is kipróbáltam.

Elég szűkös...

Middelkerke Casino a következő helyszínünk, ismét nagyvárosias környezet fogad. Ja, és csaltam. Ez bár ugyanaz a genti kocsi, mint amit az előbb láttunk, de a képen a másik irányba halad, ráadásul másnap. :-)

Nagyszerű háttér a közelben az 1924-ben épült, és mára műemlékké vált Garage Omnia Automobile. Ezután jön a vonal egyik legizgalmasabb szakasza. Ugyanis...

...itt ténylegesen a tengerparton közlekedik a tengerparti villamos! :-) Ilyen több helyen is volt, de többnyire az ezekkel párhuzamos, városokban vezető vonalak maradtak meg hosszútávon.

Itt most elővettem szeptemberben készült képeimet is, mert akkor szebben sütött a nap. Ez a villamos Oostende felől érkezett Domein Raversijde megállóhelyre. Szerencsére innen egy lépcső vezet fel az út másik oldalán lévő homokdűnék tetejére, ami egy igen jó fotópozíció.

Azt hiszem, páratlan látvány. Ha szabad egy kis szóviccel fárasszalak: itt új fogalmat nyer a "partivillamos" kifejezés. :-)

NZA, Hamster és Jazzcool fotózza nagy lelkesedéssel a tuját. :-) A dűnék túlsó oldalán egyébként hatalmas kemping, messzebb a Brügge-Oostende repülőtér található.

Jön egy Hermelijn, a genti 6334-es, a háttérben már látható Oostende - a térség legnagyobb városa - felől.

És jólnevelt betétjárathoz méltóan elporzik (szó szerint :-) ) a már látott westendei hurok felé.

Ő pedig a 6335-ös Hölgymenyét még júniusból.

6047 rohan a nagyváros felé. Hátul a tengeren látható egy érdekes szerzet, aki tudja, mi az, megsúghatja, én innen valami mederkotró hajónak saccolnám, aki talán a nagy tengerjáró hajók útjának megkönnyítése érdekében dolgozgat. Nem tudom.

Az antwerpeni, egyirányú 7267-essel is szeptemberben találkoztunk, vagyis e vendégek nem kizárólag a nyári hónapokban segítenek be, a csúcsszezonban viszont nélkülük nem lenne tartható a teljes vonalon tíz, itt ötperces követés.

Száguldás, por, "sche szerelem" nélkül. :-) Az első kép hátterében a második világháborúban az Atlanti Fal részeként felhúzott bunkerek, lőállások láthatóak, a másodikéban pedig - hogy ismét egy poént ellőjek - Oostende nyugati vége.

Folytatás >>>

A szöveget és a képeket Báti András készítette, kivéve ahol másként van feltűntetve (C) 2010