Eberswalde és a mi (?) trolijaink

1940. november 3-án indult be az eberswaldei trolibusz. Így amellett, hogy ez a három megmaradt németországi troliüzem egyike, egyben a legöregebb is. 37,2 kilométeres hálózatán két viszonylat jár, a 861-es és 862-es. A vonalak hosszasan fonódva közlekednek, a belvárostól keletre Y-alakban kettéválnak, északi ága Nordend (861), a déli pedig Ostend (862) felé halad. A nyugati végükön szintén egy lakóövezetet tárnak fel, ám itt egy jókora hurkot bejárva, a 862-es az óra járásával megegyező irányban, míg a 861-es vele ellentétesen. A jelenlegi járműállományt 15 darab, 1993-94-ben beszerzett Gräf & Stift NGE 152 M17 típusú csuklós, részben alacsonypadlós, valamint két, vadonatúj, Solaris-Cegelec alacsonypadlós trolibusz adja (ez utóbbiak annyira újak, hogy ezen a honlapon még nem is szerepelnek). És itt kell megmagyaráznom a címet: 2010-12 között a teljes állományt ilyen Solarisokra cserélik le, a kiöregedett MAN-liszensz trolik eladósorba kerülnek. A BKV-nak viszont úgy kellenének alacsonypadlós csuklós trolik, mint egy falat kenyér, ezek pedig a hírek szerint igen jó árban vannak. Arról nem beszélve, hogy ZIU trolikat közvetetten kiváltva, még 16-17 éves koruk ellenére is fiatalíthatnák a pesti járműparkot. A kérdőjel pedig azért van, mert amint ezeket a sorokat írom, még mindig nem született végleges döntés a kocsik megvásárlásáról.

Ha az ember a Berlin–Szczecin vasútvonalon érkezik ide, már leszálláskor találkozhat a trolikkal, ugyanis a főpályaudvar északi végén található a város ütőere, egy közúti híd, a település egyetlen pontja, ahol külön szintben kereszteződhet a közúti és vasúti forgalom.

Így aztán a főpályaudvar előtti téren hiába keressük a trolikat...

...mert ők is ezen a hídon kötik össze a város keleti és nyugati részeit. Itt már 1867-től híd állott, 1909-ben épült helyette egy újabb, acélszerkezetes, amúgy elég tetszetős hidacska, de sajnos hosszútávon ő se bírta a terhelést. Először egy vasbeton hidat építettek mellé, hogy tehermentesítsék, majd amikor már látszott, hogy nem menthető a szétrozsdásodott szerkezet, elbontották mind a két, párhuzamos hídpályát, és 2004-2005-ben készült el a mostani, magasabban ívelő vasbeton híd (a magasítás azért kellett, hogy a villamosított vasútvonalon ne legyen magassági korlátozás a vonatoknak). Fel is szállok a 040-es pályaszámú trolira, erről szól az alábbi videó:



A napijegyet is a járművön vettem meg a vezetőtől. Amit rögtön észrevettem a járművön: annak ellenére, hogy villamos berendezése szinte azonos a budapesti Ikarus 435-ös trolikéval, baromi jól gyorsul, úgy kilőtt a megállóból csuklós létére, jobban, mint egy napjainkban gyártott szóló Solaris nálunk. Na itt már rögtön kezdtek megtetszeni nekem. :-)

A kép illusztráció. Valahogy így nézett ki a 040-es is, amiről leszálltam itt, de ez már a 038-as pályaszámú kocsi (érdekes lehet számunkra, bár inkább csak logikus, hogy mivel közúton közlekednek, forgalmi rendszámuk is van emellé, neki a BAR-Z 297, nálunk elég a pályaszám is az azonosításra). A 040-esen is és itt is a vonalközben cserélték le egymást a vezetők, vagyis nem "a világ végén" kell kezdeniük, végezniük, vagy pihenőidejüket eltölteniük (vö.: Csáktornya park), hanem valószínűleg ezen a központi helyen van kialakítva _egy_ közös tartózkodó az errejáró járatoknak, mint ahogy az külföldön bevett szokás. A váltás egy-két perc alatt lezajlott, már csak a BKV-nál szokásos papírmunka hiánya miatt is. A képen látható két új vezető közül a kabátos gyakoroltatja az immár levizsgázott újoncot, vagyis BKV-s szóhasználattal élve munkamódszer-átadást látunk. Velük egyébként később találkoztam is, jól elbeszélgettünk egymással, és igen hiányos német nyelvtudásom miatt talán néha-néha egymás mellett is. :-DDD

Na de ne szaladjunk előre, még mindig Am Markt megállónál vagyunk. Szemből előbb a BAR-H 955 rendszámú, 035-ös pályaszámú troli érkezik, utána a BAR-H 951, azaz a 031-es. Kijelzőjükön látszik, hogy a végállomásuk ugyanaz, ám a 862-es előbb végigmegy a lakótelepi hurkon, a 861-es pedig előbb érinti a Kiscsillag végállomást, és csak utána megy végig a Brandenburgi Negyeden.

A következő képeken a legalacsonyabb pályaszámú, 004-es kocsi, azaz az eberswaldei rendszámú EW-PD 10 mutatja be nekünk, hogy mivel tolócsuklós, és nem kormányzott az utánfutó rész, szűk fordulókban eléggé ki kell vinni az orrát, hogy ne csapja le a belső íven a járdaszegélyt. Ugyanúgy, mint a 435-ös Ikarusainknál. Ezért nehezebben manőverezhető egy szűk, belvárosi környezetben, mint egy 280-as Ikarus.

A 032-eske szintén ezt a mutatványt adja elő. Elnézést, ha esetleg a vártnál kevesebb információt tartalmaznak most a képaláírásaim, de például a Kusttrammal ellentétben igen sok megbízható adat megtalálható a neten, érthető nyelven is, úgyhogy, ha megengeded, most nem nagyon fogok erőlködni vele, úgyis a fő célom csak az volt, hogy minél többet lefotózzak az itteni járművekből, hátha tényleg a mieink lesznek.

Természetesen buszok is járnak errefelé, mint ez a Mercedes Citaro is. A kijelzője nem rossz, csak a frissítési frekvenciája miatt látszik darabosnak a képen.

Ha valaki hiányolta volna 040-eskét (BAR-Z 299), már vissza is ért Ostend felől. De lehet, hogy én álldogáltam a környéken túl hosszú ideig. :-) Akit a képek nem hoztak lázba, annak itt van egy kis videó a tér forgalmáról:



Ahol még egy téves váltóállítást is láttunk, szedőpakolással. :-)

EW-PD 13, azaz a 017-eske kanyarodik jókora lendülettel, megfeledkezve róla, hogy a kereszteződés neki van kiszigetelve. :-) Nagy csattanás, ívhúzás, majd szépen lassan elgurult pár métert lendületből. Nyílván levágta a gépházat, magyarul: kis ideig áramszünetet okozhatott, így sikerült gyalog utolérnem, és lőnöm róla még egy fotót. :-) Kisvártatva továbbindult Nordend felé.

Én is így teszek, felszállok a BAR-Z 295 rendszámú 036-osra. Aranyos a kis játékkormány a jobb első ülésnél, ez nyílván itt is a kisgyerekek kedvenc helye, több trolin is láttam ilyet. :-) Erről az útról is készült videó:



Láthattuk, egy sorompóval védett vasútvonalat is kereszteztünk: ez az oderai Frankfurt felé vezető mellékvonal.

Ahogy a főútról lekanyarodtunk a mellékutcákba, borzasztó állapotú utakat lehet találni. Na ez az igazán érdekes, hogy az MAN-liszensz kasztni mennyire viselte el ezeket a huplikat 16-17 éven keresztül. Csúnyán hangozhat, de remélem, hogy jobban, mint a kortárs (sőt, fiatalabb) Ikarusaink.

Itt van egyébként az üzemeltető BBG (Barnimer Busgesellschaft) telephelye is. És ha már telephely...

...illene pár szót ejtenem a váltókról is. Ugyanis, nem kis meglepetésemre, itt is áramfelvétellel állítják a váltókat, mint nálunk. Nem gondoltam volna, hogy tőlünk nyugatra ilyesmi létezik még. Bár az is igaz, hogy nem menetárammal állítanak, hiszen az - ha jól tudom - nem megengedett, hanem egy műterhelés, egy elektromos fogyasztó (legyünk pontosak: a fűtés) bekapcsolásával. Vagyis amikor az áramszedő elhalad a képen látható előérintkező alatt, akkor vagy elállítja a váltót, vagy hagyja a váltónyelveket alaphelyzetben.

A hálózaton mindössze öt darab, Kummler+Matter U88 típusú váltó van, hármat állíthatnak a fenti előérintkezővel, kettőt a garázsban pedig a járműből kiszállva, fixen elhelyezett kapcsolóval. A kitérő irány jobb vezetékén egy induktív adót láthatunk: amikor az áramszedő itt elhalad, visszaállítódnak alaphelyzetbe a váltónyelvek (egy ellenpélda: Szegeden ilyennel nem foglalkoznak, ott rádiós távirányítással állítják a váltókat mindkét irányba, kijelölt alapirány nincs). Ugyan a gyártó 50 km/órás áthaladási sebességet is megenged rajtuk, itt mégis rossz tapasztalatokat szereztek a "gyorsjárással", így hivatalosan 25 km/órás sebesség van megengedve. Persze nem feltétlenül ennyivel mennek... :-)

A 031-es hullámzik végig a katasztrófális állapotú Neue Strassén. Mindenesetre a megálló járdaszegélyére egy rossz szavunk se lehet.

Utána a 038-as érkezik Neue Strasse megállóhelyre, vissza is megyek vele a városba.

Első ajtós felszállás van érvényben, bár, ha sok a felszálló, láttam olyat, hogy a hátrébb lévő ajtókon szálltak fel az emberek. Szóval alapesetben nem használják a három hátsó ajtónál elhelyezett külső ajtónyitó gombot. A baloldali képen elég jól látható, hogy a térdeplő üzemmódot gyakran használják, vagyis a kocsi jobb oldalát lesüllyesztik a könnyebb beszállás érdekében. Jobboldalt: a hátsó traktus. A két hátsó ajtónál két lépcső magasságú a padló. Hátul van elhelyezve az önjáró üzemet biztosító, relatíve kis teljesítményű dízel áramfejlesztő.

Ismét a piactéren vagyunk, leszállok, hogy megnézzem az ostendi ágat is. Hát, nem mondanám igazán szépnek ezeket a járműveket, de ha jól működnek, akkor jöjjenek csak.



Amint a főútról lekanyarodik a troli, kockaköves, hepehupás úton döcög a végállomásig, kertes házas övezetben, mint egy 77-es troli Budapesten. :-)

A 032-es (BAR-H 952) érkezett a végállomásra. Pont dél után nem sokkal, amikor hírtelen kiritkul a követés, vagyis ez a jószág kábé húsz percen keresztül itt állt egy helyben. Ezt már tavaly Solingenben is megszívtam, szintén trolifotózáskor. Látható, hogy itt nincs semmilyen pihenésre alkalmas tartózkodó a végállomáson. A középső képen látszik, hogy - vélhetően - a Gräf&Stiftek érkezésekor picit ki lett egyenesítve a járdaszegély a felszállóhelynél, ugyebár ennek nem kormányzott az utánfutója, úgyhogy hosszabb úton tud csak kiegyenesedni, mint pl. a korábban itt járt Ikarusok. Bár végülis tök mindegy, úgyis az első ajtón szállhatnak csak fel. Ja tényleg, rossz a bal fényszórója. :-)

A 035-ös közeledik. Ez a troli egyébként októberben balesetezett. Kíváncsi vagyok, vajon összerakják-e, vagy inkább eggyel kevesebb járműre adnak ajánlatot a BKV-nak. :-)

A felsővezeték-szerelők tehergépkocsija egész nap a városban cirkált, láthattuk már a harmadik videón is, most sikerült fotón is elkapni. "Természetesen" megálltak mellettem, és ha jól értettem, a fotózást kifogásolták, de én ilyenkor csak angolul vagyok hajlandó visszaválaszolni, tudván, hogy az ex-NDK városokban milyen rossz az idegennyelv-tudás. Pedig a családunknak voltak NDK-s ismerőseik, és tőlük tudom, hogy náluk nem volt kötelező az orosz nyelv, ők tanulhattak angolul és franciául is. Ezek pedig legyintettek, és elhúztak dolgukra. Az 1986-ban, MAN alvázra épült Schörling korábban a braunschweigi villamosüzemé volt, az eberswaldeiek egy kereskedőtől vették meg 2008-ban.

Folytatás >>>

A szöveget és a képeket Báti András készítette, kivéve ahol másként van feltűntetve (C) 2010