Noha a 290 mm-es beszállószint jól hangzik (egy centivel kevesebb a Combinoénál :-) ), a
forgóváz miatt a padlószint néhol a 430 mm-t is eléri (ez még mindig a lépcsőmentes rész),
az ütköző-vonókészülékek miatt a két végen pedig 790 mm magas dobogóra lehet felmászni (hátul
ülve készült a fotó). Szerintem borzasztó szűk a kocsi.
Na de miért is utaztunk ki evvel a villamossal a világ végére? Ja igen, megvan! Szóval, egyrészt
errefelé található Heiterblick főműhely, immár 1926 óta (a csarnok 1915-ben épült, mint hadi
repülőgépgyár). Ugyan szombat volt, de hátha mégis van valami üzemi menet. Hát persze, hogy
nem volt. Aztán, itt van az egyik, megszűntetéssel fenyegetett villamosvonal, a 18-as is.
Persze erről is lemaradtunk, aznap már nem ment. És akkor jött a meglepetés...
Mivel valahol a Riesaer Strassén pályaépítés folyt, a 8-ast lerövidítették, a 7-es pedig
kerülőúton, a 18-as vonalán ment Paunsdorfba. Azaz, mint itt a képen, onnan jött.
Visszamegyünk egy T4D + NB4 szerelvénnyel, és kipróbálunk egy T6A2-est is, átszállunk a
8-asra.
Mint mondtam, ez most csak az Emmausstrasséig járt, itt egy park körül fordultak vissza a
villamosok, itt egy T6A2 + B6A2 - avagy a helyi típusrendszer szerint egy 35 + 67 sorozatú -
szerelvény személyében.
Snitt. Menjünk délnek egy alacsonypadlós csuklóssal, ismét a Wilhelm-Leuschner-Platz-on vagyunk.
Belső tér.
Connewitz, Kreuz megállóban szálltunk le, hogy pályaépítést is lássunk. A régi, kesze-kusza
hálózatot, ami a környező utcákban volt, teljesen leegyszerűsítik, egyszerű elágazások lesznek
itt. Amolyan Móricz Zsigmond körtér-szintű átszabás. A menetrend jól van megszervezve, a
munkaterületnél nem kellett ennek a Tátrának várnia. De nézzük csak meg a hátsó pótkocsit!
Csak nem? Egy újabb alacsonypadlós típus? De igen, és még milyen! Egy B4D pótkocsi átalakítva
négyajtóssá (középen kettő lett egymás mellett), kerékpárszállítóvá, típus szerint B4DNF lett
belőle. Na ez már nem semmi, itt nem arról van szó, hogy egy csuklósba berakunk egy komplett
új részt, itt az alvázat kellett megbontani! Sajna utazni nem sikerült vele, úgyhogy más képem
nincs róluk.
De sétáljunk vissza a pályaépítésekhez! Azért jó látni, hogy többnyire kb. ugyanolyan pályát
fektetnek le most már nálunk is, mint itt nyugaton. Na igen, itt a kitérő nem bebetonozott
talpfás, és fél pályán a forgalmat is fenntartják.
Teljes vágányzár például akkor van, amikor az ideiglenes kitérőket, repülővágányokat állítgatják
aszerint, hogy melyik vágány járható éppen (a másik végen kettős vágánykapcsolást, becenevén
hózentrógert építettek be, hogy még ezt se kelljen, lásd fentebb). De érdemes megnézni a
felsővezetéket, azt is úgy készítették elő, hogy mindkét átlós irányban használható legyen,
ha úgy adódik! Az is nagyon megtetszett (a túrám alatt több helyen is láttam ilyet), hogy
az ideiglenes vezetéket a meglévőre szerelt keresztrudak tartották, így a meglévő felsővezeték
csak a legkisebb beavatkozásra kényszerül. És éppen ezért, az ideiglenes kitérő is bárhova
beépíthető.
A keresztutcában is van egy villamosvonal, ez a Richard-Lehmann-Strasse és egy 10-es villamos,
pedig szerintem itt a 9-esnek kéne járnia. Na mindegy, nagyon már nem érdekel, picit fáradt
vagyok, érzem már, hogy hamarosan véget ér "Szászországiringiai" körútunk, egy
villamos van már csak hátra.
Még egy utolsó fénykép az alacsonypadlós kocsi fedélzeti utastájékoztató tévéjéről, aztán a
főpályaudvarnál leszállunk. Nyugi, nincs még vége, következik Ausztria!
Utóirat: azt mondod, nem volt elég az alacsonypadlósokból? Akkor elmondom, 2002-2003 során
két konkurens villamos is tesztelte itt magát, egyik egy Erfurtból
áthozott Combino, erre a nyomtávra szerelt futóművekkel, a másik pedig a Bombardier
drezdai 2802-es pályaszámú forgóvázas XXL-je, otthoni sorozatjele
szerint NGTD12DD. Azóta már kiderült, hogy ez utóbbi fogja az újabb villamosokat szállítani
Lipcsébe (tehát tovább folytatódik a forgóvázas kocsik hagyománya). Ja és: az LVB
leányvállalata, a Leipziger Fahrzeugservice-Betriebe GmbH, a Siemensszel karöltve elkészült
egy Leoliner nevű prototípussal is, amely a Tátrák alapjaiból lett átalakítva, azzal a nem
titkolt céllal, hogy egy olcsó, részben alacsonypadlós kocsit dobjanak Kelet-Európa piacára
(és persze LVB-használatra is).
Mellékvágány: egy óra a főpályaudvarnál >>>
Folytatás: Linz, ahol a méret a lényeg >>>
A szöveget és a képeket Báti András készítette, kivéve ahol másként van feltűntetve (C) 2003-2009