Innsbruck: a vihar előtti csend városa 3.

<<< Előzmények

Innsbruck-Igls: a 6-os villamos

Ma a Stubaitalbahn mellett a másik hegyvidéki villamos a 6-os. 1900 nyarán, fél évi építés után gőzüzemű kisvasútként indult el a forgalom, könnyebb eljutást biztosítva a helyieknek az Igls környéki pihenőhelyekre. Az "Igler" vasút Bergisel állomástól kiindulva 8,362 km hosszú, 46 ezrelékes legnagyobb emelkedéssel, erdei szerpentinen keresztül ér el egy fennsíkra, ahonnan már könnyen eljut Igls település elejéig. A hosszabbításra több terv is készült, ám megvalósításra sosem kerültek. A gőzvontatás miatt pedig mindig is veszteséges maradt a vonal. 1927-ben átvette a már említett Hall-i helyiérdekű villamost (avagy a későbbi 4-est) üzemeltető L.B.I.H.i.T. társaság (Localbahn Innsbruck - Hall in Tirol), amely 1936-ban villamosíttatta azt. Ettől kezdve megjelentek a Hall-i HÉV motorkocsijai is (Bergisel volt mindkét viszonylat végállomása), és ekkor lett a helyi viszonylatrendszerbe integrálva, mint 6-os. Az 1000 Volt egyenfeszültségű táplálást 1941 és 1977 között még háromszor változtatták meg, azóta 600 Volt egyenáram van a felsővezetékben. A Stubaitalbahn mai hageni kocsijai itt kezdték itteni pályafutásukat, majd 1985-ben megépült az Igls-i hurokvágány, azóta a bielefeldi egyirányú kocsik járnak itt.

2003-as ittlétünk alatt a nyári menetrend szerint egészen a Maria-Theresien-Strasséig, a belvárosba járt be a 6-os. Járművünk az 51-es pályaszámú ex-bielefeldi, 1963-as építésű nyolctengelyes, eredetileg hattengelyes DÜWAG motorkocsi.

Útközben egy pillantásra elkaptuk az egyik nosztalgiaszerelvényt: a Hall-i HÉV kocsijaiból összeállított szerelvényt látunk (de ilyen pótkocsik mentek a gőzösös időkben is). Érdekes belegondolni, hogy az 1964-es téli olimpia idején még ilyen összeállítású favázas szerelvények is rohangáltak a városban.

Ez a kép már 2004 áprilisában készült, ekkor a 6-os csak az eredeti végállomásáig közlekedett, valószínűleg a téli menetrend miatt. Bergisel-ig az 1-es villamossal jövünk. A 75-ös kocsi az IVB korábbi színtervében tetszeleg (1966-os Lohner gyártmány).

Idén is az 51-es kocsi jár ma itt (50-60 perc a járatsűrűség, tehát ma ez az egy kocsi volt kint), ugyanavval a reklámmal.

Az izgalmak elég hamar elkezdődnek: az autópályahidak lábait kerülgetve eltűnünk az erdőben, majd Schönruh megálló előtt...

...áthaladunk egy alagúton. Nem semmi fotóhely, mi? :-)

Feltételes megálló: azért nem éles a kép, mert nem állt meg a tuja, na meg sötét is van.

Feljebb az erdőbe: itt egy völgymeneti DÜWAG halad.

Mühlsee megálló előtt hírtelen vége szakad az erdőnek.

A megállóban pedig félrerakott pályaépítő szerszámok.

Feljebb a vonalon, az innsbrucki irányba nézve.

Igen, ez is egy "balkanyar", csak éppen én gyaloglok a vonal mentén visszafelé.

Íme az a bizonyos fennsík Innsbruck, illetve Igls felé nézve.

És már itt is vagyunk az Igls-i hurokvégállomásnál.

A "PCC-fej", a kerek DÜWAG kocsik jellegzetes vonása. Érdekes az ablaktörlő: a forgástengelye át van vezetve a szélvédőn.

Vissza a 2003-as fényképekhez: itt legalább süt a nap! :-)

Egy igazi nyári kép: 6-os villamos a belvárosi végállomáson. Valószínűleg azért jön idáig csak nyáron, hogy az öreg kocsik futásteljesítménye minél kevesebb legyen. Amíg az új alacsonypadlósok le nem váltják őket, addig a lehető legkevesebb javítással, futóvizsgálattal még eldöcögnek. Na ezt hívom vihar előtti csendnek, ugyanis az új kocsik egy új villamoshálózatot is magukkal hoznak majd, addig viszont nem történik jóformán semmi...


És ha már itt vagyunk, fotózzunk villamost. Ő a 76-os psz. Lohner kocsi 1966-ból.

A 38-aska pedig még mindig az embereket keresi.

A változatosság kedvéért most egy "büdös buszra" várunk. A J vonal igen érdekes: a 6-os villamos Igls-i végállomásán is túlról jön le a belvárosba, keresztülmegy rajta, majd a város másik oldalán felmászik a másik hegyoldalra. Név szerint a Hungerburgbahn felső végállomásához megyünk, Hamster rábeszélt még egy kis kötélpályázásra.

Hogy mi az érdekes ezen a kis utcácskán?

Hát hogy ez a Höttingergasse egy tömegközlekedési útvonal! Az A, J és az éjszakai NL3 buszjárat is erre halad.

Folytatás >>>

A szöveget és a képeket Báti András készítette, kivéve ahol másként van feltűntetve (C) 2003-2009