Innsbruck: a vihar előtti csend városa 2.

<<< Előzmények

Innsbruck-Fulpmes: a Stubaitalbahn

Már az 1880-as évektől fogva tervezték a Stubai völgy vasúti összeköttetését Innsbruckkal, főként a helyi vasipar kiszolgálása érdekében. Volt szó gőzüzemű vasútról, szerteágazó hálózatról, végül 1903-1904-ben csupán a mai 18,16 km hosszú Innsbruck - Natters - Mutters - Telfes - Fulpmes szakasz épülhetett meg az akkori közlekedési minisztérium támogatásával. A vonal legnagyobb pályaemelkedése 46 ezrelék, a legnagyobb megengedett sebesség 25 km/h volt. Összesen 417 méter szintkülönbséget hidal át, legmagasabb pontja Luimesnél van (1006 m). Eredetileg 2500 Voltos, 42,5 Hz-es felsővezetékkel építették, később ezt 3250 V, 50 Hz-re módosították, majd 1983-ban álltak át a 840 Voltos egyenfeszültségű üzemre, ekkor cserélték le a járműparkot a jelenlegire. A teherszállítás 1979-ben szűnt meg.

Útunkat az IVB telephelyétől kezdjük, ez a Stubaitalbahnhof megálló. Az eredeti állomásépület (nekünk balra) most a múzeumi kocsiszínhez tartozik. Velünk szemben a téli olimpiáról megmaradt látványosság: a síugrósánc.

No de itt valami mintha nem stimmelne: a villamos itt a kocsiszínbe megy?!?

Bizony ám, járművünk már kanyarodik is befelé! A vonal ugyanis átvezet a mai kocsiszín területén, annak háta mögött kezdi meg a hegyre kapaszkodást. Érdemes megnézni a kocsit: 1968-as építésűnek tekinthető, ám a két szélső és a középső része más-más bochum-gelsenkircheni (BOGESTRA) kocsiból való. A kocsi csak 1996-ban került a Stubaitalbahn-hoz, majd egy évvel később a céggel együtt az IVB-hez került. Ezután is megmaradt a viszonylat jelzése: STB (ez a másik kivétel a 4-es busz mellett).

Rögtön elkezdődik a hegymenet, itt vannak a 46 ezrelékes részek is. Hölltal állomáson jön az első ellenvonat: a 81-es pályaszámú nyolctengelyes, szintén egyenes homlokfalú DÜWAG. 1984-ig persze ez is csak hattengelyes volt, a hageni orrészek kaptak egy bielefeldi középrészt.

Mivel itt már vasúti szabványok uralkodnak, a járművezetőt az éberségi berendezés hangjelzése zaklatja, hogy ne aludjon el, a pályacsengő helyett pedig dudát használnak.

Házak között, völgyek között zakatol a DÜWAG...

Áthalad egy íves, 35 méter magas, betonpilléres, de acél viadukton, majd nemsokára megérkezik a 980 méter magasan fekvő Kreit (vagy Kreith) megállóhelyre. A kép jobb szélén látható a völgy, aminek magasságából idáig feljöttünk.

A következő attrakció a Klausbachgraben felett átvezető, 40 méter magas, szegecselt acélszerkezetű viadukt. Ha nem én látom, nehezen hiszem el, hogy egy ilyet egy egyvágányos, keskenynyomközű villamos számára megépít valaki.

Pedig igen. Már itt is jön rajta a 88-as psz. "LEGO-DÜWAG" Innsbruck felől. 1985-ben rakták össze hageni és bielefeldi kocsikból, az előbbiekhez hasonlóan.

Erdei villamosos idill.

Telfer Wiesen megálló csak 1983 óta alkalmas keresztező forgalom lebonyolítására, addig csak egy kihúzóvágány volt itt. A képen ismét a 81-es kocsi látható, útban Fulpmes felé.

Telfes után erősen lejteni kezd a pálya. Tenniscamp megálló után szerpentinen haladunk lefelé...

...majd a lejtő végén megérkezünk a 936 méter magasan fekvő Fulpmes végállomásra.

A sínek egy kis járműtároló sufniba vezetnek. Látható, hurokvágány itt nincsen, így csak kétirányú, kétoldali ajtós kocsik közlekedhetnek itt. Amikor szó volt új, alacsonypadlós kocsik beszerzéséről, úgy tervezték, egyirányú kocsikat vesznek az egységesség miatt, ide pedig hurokvágányt építenek. Ezt elvetették, a Stubaitalbahn kétirányú alacsonypadlósakat kap majd (valószínűleg Bombardier Flexcity Outlookot). De nézzük csak: régen vajon hogyan került a motorkocsi a pótkocsis személyvonatok vagy a tehervonatok másik végére, ha itt nincsen megkerülővágány?!?

A megoldás az állomáson kívül keresendő: a vonat visszatol az emelkedőre, a kocsikat befékezik, a motorkocsi félreáll, majd a nehézségi erő hatására, a kézifék szabályzásával begurulnak a kocsikkal az állomásra. Ezután a másik vágányon álló motorkocsi ismét kihúz, és visszatol a kocsik másik végére.


Ismét a kocsiszín előtt vagyunk, visszamegyünk az álmos belvárosba. A képen látható kocsi oldalsó reklámja találó: "Wo sind die Menschen dieser Stadt?" (hol vannak az emberek ebben a városban?). A 38-as kocsi 1963-ban épült Bielefeld számára, és pályafutása alatt már volt hat- és nyolctengelyes is (két-, ill. háromrészes csuklós). 1983 óta hattengelyes, lehet, hogy a középrésze valamelyik kétirányú Stubaitalbahn-kocsiba kellett?

Marktplatzon vagyunk, ez az egyik legfontosabb közösségi közlekedési csomópont. Itt éppen egy 3-as villamospótló halad Amras felé egy Mercedes Citaro képében.

Mindkét troliviszonylat megfordul ugyanitt...

...és persze a legtöbb villamos is, mint a már korábban látott 42. psz. kocsi az 1-esen...

...vagy a helyi MÁVAUT, azaz az ÖBB vasúttársaság üzemeltetésében közlekedő távolsági buszjárat, a BahnBus is.

Újabb troli.

És ismét a 38-as villamoskocsi. És mögötte már jön is következő áldozatunk, a 6-os villamos.

Folytatás >>>

A szöveget és a képeket Báti András készítette, kivéve ahol másként van feltűntetve (C) 2003-2009