A Croydon Tramlink 2.

<<< Előzmények


East Croydon vasútállomás után egy darabig a közúttal együtt halad a vonal, úgy, ahogy egy igazi oldszkúl villamos teszi. :-) Lebanon Road megállónál vagyunk, hírtelen megint délelőtt lett (ejj, ki mondta, hogy a képeknek időrendi sorrendben kell felkerülniük?!? :-) )...

A következő érdekesség Sandilands megállónál következik. A megálló után...

...egy nem akármilyen deltavágányon válik ketté az 1-es, 2-es, illetve a 3-as vonal. Ugyanis 1885-től a Woodside and South Croydon Railway (W&SC) rövid vasútvonala futott a most ide érkező villamosvonalra merőlegesen. A vasúti közlekedés itt 1983-ban szűnt meg, viszont éppen elég jó helyen volt ahhoz, hogy a Tramlink belvárosi kapcsolatot teremtsen rajta a környező külvárosi lakókörzetekkel. Fogták magukat, kettévágták a régi vasútvonalat, és a két, egymással szembefutó ágat derékszögben felkanyarintották a belváros felé. Ügyes!

Először is, folytassuk útunkat a Wimbledonból érkező 3-as vonalon New Addington felé, a deltán jobbra fordulva, áthaladva az előző képen szemben tátongó Park Hill alagúton. Dombokra kaptatunk fel, völgyekbe száguldunk le, ismét néhol 80 km/órás sebességet elérve, elkülönített, zárt pályán, kevés átjáróval, nagy, akár kilométeres megállótávolságokkal. A sínek közt a biztosítóberendezés kábelhurkait láthatjuk. Itt úgy látszik, nem lopkodják az ilyesmit, szabadon merik hagyni...

New Addington felől ereszkedik le a 2533-as kocsi a Lloyd Park melletti visszafogó váltóhoz.

A Lloyd Park és Coombe Lane megállók közti erdős szakaszt néztük ki magunknak, mert elég fotogénnek tűnt. Időrendi sorrendben vissza, a külső végállomás felé haladunk. Előbb egy névtelen kis bekötőutcát keresztezünk, biztosítás nélküli átjáróval. Olyan, mintha itt ezer éve villamos járna, annyira beépült a környezetébe.

Az Oaks Road viszont már kapott fényjelzős biztosítóberendezést. Ez a tuja olyan hírtelen ott termett, nem is tudtam normális fotópozícióba beállni, belelóg a jelző a képbe. :-/

Egy igen komoly emelkedő kezdődik az erdő közepén...

...ahol a 2534-es kocsi ereszkedik le a háttérben látszó belváros felé.

És így nézett ki ugyanő egy röpke húsz perccel előtte, ahogy a rámpán kűzdi fel magát. :-)

A 2538-as indul lefelé a mélybe Coombe Lane megálló után.

Pozor! Tramvaj! :-))

New Addington városrész csak a II. Világháború után népesedett be, a Croydonon belüli szegénynegyedek felszámolásával költöztettek ide sokakat. Ez egy relatíve ritkán beépített városrész, sok zöld területtel, golf- és futballpályákkal övezve. A 2531-eske érkezik Fieldway megállóhelyre.

A Lodge Lane mentén igyekszik a végállomás felé a 2538-as, illetve az imént látott 2531-es.

2549 halad át a jelzőlámpás körforgalmon King Henry's Drive-nál.

2540 szintén ugyanott, szintén Croydon központja felé.

Még egy megállót teszünk a Parkway mentén, és már meg is érkeztünk New Addington végállomásra.

Menjünk vissza a deltához. Most egy 2-es "fedélzetén" megyünk Beckenham Junction felé. Arena megállóhelyig az 1-es viszonylattal együtt közlekedünk...

...részben a már említett Woodside and South Croydon vasút, részben egy régi British Rail mellékvonal helyén. Woodside vasútállomás helyén ugyan szintén vadonatúj pálya és villamosmegálló épült, de a háttérben látható régi állomásépületet nem bontották el.

Az 1-es vonal mindössze egy megállónyi távolságra ágazik el a nagyobb forgalmú 2-estől, ez az egyvágányú mellékág Elmers End megállónál ad csatlakozást a Southeastern vasúttársaság vonataihoz, amelyekkel húsz-harminc perc alatt London központjába juthatunk el. Wimbledonhoz hasonlóan itt is a peronmagassághoz igazították a villamossínt, hogy szintbeni átszállást biztosítsanak a vonatokra.

A 2-es vonal pedig áthalad egy parkon, és felkanyarodik egy vasútvonal töltésére. Birkbeck megállótól kezdve ezzel a mellékvonallal együtt halad a végállomásig, egyvágányos, kitérős rendszerben. Ez a vasútvonal kétvágányos volt, de a forgalmi igények ezt nem követelték meg, egy vágányt feláldoztak a Tramlink számára.

A megmaradó vágányt továbbra is használják a Southern társaság vonatai Crystal Palace felé, amerre a tervek szerint a közeljövőben kiterjesztik a Tramlink hálózatát.

Avenue Road forgalmi kitérőbe érkezik a második legifjabb kocsi, a 2552-es. A forgalmi kitérők váltói hasíthatóak, vagyis az érkező szerelvényeknek nem kell őket maguk előtt átállítani a helyes irányba: a szétágazó irányban adott, hogy merre megy a jármű, az összeágazó irányban közlekedő villamos kerekei pedig átállítják a csúcssíneket, amelyek a kerekek lehaladásakor rugózottan visszaállnak az alaphelyzetbe.

Persze van olyan is, ahol a helyhiány miatt egyvágányos a megálló, és rögtön utána, a nyílt vonalon kerülik le egymást a kocsik (Beckenham Road).

És el is érkeztünk a végállomásra, Beckenham Junctionhoz. Innen a Southeastern és a Southern vonataira lehet átszállni, innen is rövid idő alatt elérhető London.

Csendélet a lemenő nap fényében. Na igen, megint "hírtelen besötétedett"... :-)

A baloldali kocsi ezúttal Croydon belvárosán túl, Therapia Lane felé indul, "haza" a kocsiszínbe. Ezzel én is gyorsan befejezem a beszámolót. :-)

A szöveget és a képeket Báti András készítette, kivéve ahol másként van feltűntetve (C) 2008