Két óra Innsbruckban

<<< Előzmény: Esti életképek Grazból

A sors (illetve az éjszaki vonatot pótló autóbusz) ismét Innsbruckba vitt, immáron negyedszer. Igaz, az előző túráról csak a lustaságom és a szkennerhiány miatt nem készült még külön oldal, de cserébe most mutatok pár friss képet. Csakúgy, mint Grazban, itt is a vonataimra vártam egy-két órát, a fennmaradó időben viszont nem akartam a pályaudvaron unatkozni.

Első látásra szembetűnt, hogy már használják az új főpályaudvar előtti közösségi közlekedési teret, bár ez még messze van a végleges állapottól...

...mert az R jelű trolijáratnak sem készült el a felsővezetéke, így ott kizárólag buszok jártak (ne feledjük, Innsbruck a közeljövőben meg akarja szűntetni trolivonalait, a város történetében immár másodszor, és a későbbiekben villamossal pótolni őket)...

...és jelen pillanatban a Stubaitalbahn sem a saját vágányát használja, mert a belvárost elkerülő önálló vonalához még hozzá se kezdtek. Az új állomás átadása után nem sokkal egy villamos, miután téves irányba állította a váltóját, az itt ácsorgó taxikba ütközött.

Miután megcsodáltam a Brenner-vasútvonalat, maradt még egy kis időm, mielőtt a következő nagyvárost, Salzburgot célzom meg. Gondoltam, ki is használom egy kis trolizásra, de fotózok néhány büdösbuszt is közben. Ez egy M.A.N. alacsonypadlós jószág, vélhetően garázsmenetben, háttérben a téli olimpia síugrósáncával.

Ismét egy busz az R trolivonalon, most a másik irányban. A háttérben lévő épület is vadiúj, a múltkor még nem volt ott. :)

Na és ha tételesen is megnézzük, hogy mennyire félkész a csomópont: itt lenne a Stubaitalbahn belvárost elkerülő, egyvágányos vonala...

...itt pedig, a középső villamosvágány felett nincs villamos-felsővezeték, ellenben itt van az R trolivonal két vezetékpárja, amelyek persze a peron végénél véget is érnek.

Egy 4-es HÉV-pótló busz jött Hall in Tirol felől, a 885. sz. Mercedes Citaro személyében.

Majd a 36-os pályaszámú ex-bielefeldi DÜWAG-csuklós is tiszteletét teszi, tesz egy kört a belvárosban, majd visszaindul Amrasba.

Közben a 885-ös Citera is "feláll treffre", azaz összegyűjti utasait a felszállóhelyen, majd indul "vidékre". :)

Egy hasonló R jelű büdösbusszal jövök a Museumstrasséhoz, hogy az egyedül megmaradt O jelű trolival utazhassak még egy utolsót (vicces: németül a trolit Oberleitungsbus-nak, felsővezetékes busznak, röviden: O-Busnak hívják, vagyis az innsbrucki O-buszjárat valóban O-Bus, gondolom nem véletlenül :-)) ). Hát nem tűnik pazarlásnak ilyen felsővezetékrendszer alatt buszokat üzemeltetni?

És éppen jön is egy M.A.N. kasztnis, KIEPE troli az O vonalon. Ez a város fiatalabbik, részben alacsonypadlós típusa. A vonal érdekessége, hogy a nyugati végén többfelé elágazik, több végállomás felé megy. Tavaly kipróbáltam az Allerheiligen felé menő ágat, épp jókor jött egy troli Peerhofsiedlungba, lássuk, próbáljuk ki ezt is!

Kép a belső térről. Érdekesség, hogy a csuklórészben is vannak ülések. Út közben sasoltam, hány troli van kiadva forgalomba, de egészen meglepődtem, kilencet vagy tizet is megszámoltam, ennyit még sose láttam itt, inkább buszok mentek helyettük.

Peerhofsiedlung végállomás, háttérben a Karwendel hegyeivel. Ide egy jó meredek emelkedőn jutott fel a troli, és az allerheiligeni vonalból csak egy relatíve rövid szakaszon ágazik ki.

"Gazzal" :-) befuttatott felsővezeték-tartó oszlopok. Ügyes!

És már ereszkedik is vissza a völgybe, a belváros, majd az Olimpiai Falu felé.

Az elágazásnál, Lahntalwegnél szállok fel egy hasonló M.A.N./KIEPE trolira, vagyis ő Allerheiligen felől jött. Érdemes nézni a megállóban a dinamikus utastájékoztatót, elég pontosan mutatta, hogy mikor jön a következő járat. Jobboldalt meg mintha a szakadék szélén vezetne az út.

A repülőtér mellett vezető főúton közelítjük meg a város belsejét, kifelé saját szervízúton jönnek a közösségi közlekedési eszközök.

Marktplatz szintén egy forgalmas átszállóközpont, itt szállok le a 821-eskéről.

Itt jön szemben a másik itteni trolitípus, az 1986-ban beszerzett 16 db Gräf&Stift/ABB troli egyike (801-816), a 814-es. A kocsik érdekessége, hogy a hátulja ugyanúgy le van szűkítve, mint a villamosoknál (szűk fordulókban nem kaszál akkorát a vége). Ezeken a kocsikon áramszedő-lehúzószerkezet is van (Trollifänger, ha jól emlékszem), a fentebb látott, újabb, M.A.N./KIEPE kocsikon nincs már. Hiába, no, a gamó (bot, kampóval a végén) azért mégiscsak megbízhatóbb szerkezet! :-))

Egy találmány, amit sajnos a budapesti trolihálózaton már elfelejtettek, pedig ha jól láttam a képeken, már a legelső, óbudai vonalon is volt már ilyen: trolibusz-villamos idomkereszteződés. A lényege, hogy a villamos csövekből összerakott vezetéke a trolivezeték síkjánál lejjebb van, de megszakad, a trolivezeték túloldalán átlapolva folytatódik, így ténylegesen nem érnek egymáshoz, nem kell sem a villamos, sem a troli vezetékét kiszigetelni.

Itt éppen a T 170.815 rendszámú (vagyis a 815-ös) ABB troli készül átszáguldani egy másik idomkereszteződés alatt. A 816-ost több társával együtt már eladták Brassónak, bár valószínűleg ott is meg fog szűnni az elektromos közlekedés. :-(

Ugyanitt jobbra fordulva, egy újabb Gräf&Stift/ABB trolival, a 810-essel találkozunk a Marktgrabenen, ahol a teljesség kedvéért még egy busz és egy villamos is feltűnik a képen.

Ő a 40-es psz. bielefeldi DÜWAG az 1-esen Bergisel, a 6-os villamos végállomása felé. Ennek a kocsinak két évvel ezelőtt is hasonló, sötétkék, egész oldalas reklámja volt.

Érdekes módon az 1-esen is járt egy nyolctengelyes, háromrészes ex-bielefeldi csuklós DÜWAG, amelyek általában csak a 6-oson szoktak menni. Méghozzá az 53-aska, az IVB legeslegújabb, bordó színterve szerint festett kocsija. Úgy látszik, a pár éve kitalált hófehér szín, piros csíkokkal, mégsem tetszett annyira a főnököknek. Talán hamarabb észreveszik, ha koszosak?!? :-)))

Belső tér. Azt meg ne mondja senki, hogy nem tettem meg semmit a személyiségi jogok védelme érdekében! :-))) Kell neki így belebámulnia a képfényezőgépembe?!? :-)))

Nah, gyorsan visszaindulok a főpályaudvarra, mert megy a vonatom, de nézem a kiírást, hogy pár perc múlva jön egy Stubaitalbahn szerelvény, na azt még megvárom. Olyat itt még úgyse láttam. De csak nem jön, csak egy garázsmenetes Citaro...

...meg a 4-esen egy csúcsforgalmi erősítésként beállt kocsi. Majd öt-hat perc késéssel...

...megérkezett a 84-es bochumi legódüwag, majd el is viharzott. Ugyanis bennük nincsen olyan IBIS készülék, amely alapján a LED-es állomási kijelzők tudnák, hogy hol jár, és hogy hány perc múlva érkezik az adott állomásra. Az ő esetükben csak a menetrendi tervezett indulási időpontokat lehet kiíratni. És hogy a buszokat és a 3-as villamost ne tartsák fel (ugye még nincs kész a Stubaitalbahn vágánya, ld. fentebb), a kocsiszín melletti Stubaitalbahnhof állomáson várakoznak a pontos indulásukig. Én se várakozok tovább, ismét vonatozok, egy kis kerülővel Salzburgba.

Folytatás: Salzburg: volt egyszer egy troliszülinap >>>

A szöveget és a képeket Báti András készítette, kivéve ahol másként van feltűntetve (C) 2005-2009