<<< Előzmény: Nürnberg, perek és mesterdalnokok nélkül
Utazásom második szakaszához értem: Mestska barátom idő hiányában nem kísért el az Innsbruck-i
villamoshálózatot megnézni, ő hazament, én pedig továbbvonatoztam. Pontosabban visszafelé, mert
Nürnberg után, müncheni átszállással érkeztünk Bécsbe (gyakorlatilag ingyen éjszaka a vonaton),
majd a Franz-Josefs Bahnhof-ot (Ferenc József pályaudvar) megcélozva indultam vissza a Duna
völgyében. Egy kis baki: több tárhelyem nem maradt a digitális gépemen, az akkuk pedig le voltak
merülve, nehogy törölhessem a rosszul sikerült képeimet...
A Westbahnhof - Franz-Josefs Bahnhof utat az 5-ös villamossal lehet közvetlenül megtenni. Ám
ezt ekkor még nem tudtam, úgyhogy az U6-os gyorsvillamos jellegű metróval indultam északnak,
úgyis le akartam filmezni. Még a helyi Nyugati előtt kaptam lencsevégre ezeket a tujákat:
balról egy 52-es készül indulni (ilyen E1-es csuklós motorkocsikat vásárolt innen Miskolc),
szembe velünk pedig a fiatalabb E2-es motorkocsi jön, egy c5-ös pótkocsit vontatva a 6-oson.
Meg is ilyedtem: egy darab ULF-ot se láttam (a helyi alacsonypadlóst, amelyik rendszeresen
járni szokott a 6-oson), azt hittem, leállították őket valami balhé miatt, mialatt utazgattam.
De nem, egyszerűen csak rosszkor voltam ott, ahol. :-)
Még mindig ugyanott. Ekkoriban terjedt el a hír, hogy Miskolc c3-as pótkocsikat is vásárolni
fog, fotóztam hát párat.
Mivel az U6-os egy picivel északabbra halad a Ferenc József pályaudvartól, gyalogoltam egyet.
Itt a D viszonylaton halad egy E2+c5 szerelvény, közülük a pótkocsi az érdekesebb: 1985 óta
Bécsben nincsenek egész alakos hírdetések a járműveken (főpolgármesteri kívánságra), manapság
mégis akad egy-két kivétel, mint itt az 1433-as pályaszámú kocsin ez az Austria-Lotto reklám.
"Apró" közjáték: az Alpok hegyei közt vonatozva, az egyik átszálláskor a
kamerám leesett a földre. Ekkor még nem ment tönkre, de órákkal később, kazettacserénél az
újonnan betett kazettát megcsócsálta és kidobta. A nap végére eldőlt: utamat idő előtt
megszakítom. Már úgyis csak egy tekercs filmem maradt, a digitális gépen is csak pár helyet
sikerült felszabadítani, az innsbrucki szállás pedig rossz és drága volt. És még kamerázni
se tudok.
Innsbruck, következő reggel: néhány felvételt még elkövettem a pályaudvar felé menet: a Leipziger
Platz és a Sillpark között halad a belváros felé egy 3-as villamos, háttérben az igen lenyűgöző
Karwendel hegység délebbi csúcsaival.
Itt csak azt szerettem volna érzékeltetni, hogy igen ágas-bogas felsővezetékrendszert húztak
ki a belváros utcái fölé, hiszen az elágazó villamosvonalak mellett trolik is közlekednek. De
már nem sokáig: a város tervezi a trolivonalak kiváltását új villamosvonalakkal!
Még egy trolis érdekesség a felsővezetéken: egy angolváltó (mindkét vezetékpárról át lehet
váltani mindkét továbbmenő vezetékpárra).
Balra pedig az a nagy építkezés nem más, mint az azóta már elkészült új főpályaudvari
állomásépület, és az azelőtti főtér építési területe.
Ez utóbbi miatt a villamosok nem is járnak erre, csak majd ha a pályaudvar előtti átépített
teret újból átadják a forgalomnak.
Ez pedig ugyanott a helyi "Volánbusz" állomás.
Válságstábunknak döntenie kelett: mit nézzünk meg utoljára? A válasz: a Baden-Württemberg-i
Ulm városa!
És hogy miért? Mert a város 8 új Combino villamost helyez üzembe egyke villamosvonalán,
melyekkel a teljes 13 darabos GT4-es flottát lecserélik. Jéna után tehát ez a következő város, amely a teljes villamos-járműparkot
100 százalékban alacsonypadlós kocsikra cseréli.
1985-ben, amikor az első normálnyomtávú Stadtbahn-vonalak elindultak Stuttgartban a DT-8-as
kocsikkal, Ulm volt az egyik, aki a használt stuttgarti GT4-esekre szemet vetett.
A főpályaudvari állomástól kicsit továbbgyalogolva kapjuk el az 1-es pályaszámú GT4-est.
Bátor vagyok, és oda is megyek a zárt tömegközlekedési sávhoz...
...egy picit meggondolatlanul, ugyanis ha még jobban el kezdek helyezkedni ennek a GT4-esnek
a fotózásához, ez a busz hátulról elcsap.
Ezen a képen azt láthatjuk, hogy milyen dögösen tudna kinézni egy budapesti villamos, ha
hírtelen úgy döntenének, hogy a járműveket átfestik a város színeire (különben is: piros=troli,
sárga=villamos, kék=busz). :-))
Ezen pedig egyrészt azt a beállítást, ahol a villamos és a város jelképe, a dóm is egyszerre
látható, másrészt pedig azt, hogy a modernizálatlan GT4-esek fémbetétes áramszedő-csúszói
hogyan hátrakonyulnak az eszeveszett sebesség következtében (mint egy régi lant-áramszedő).
A sarkon túl ugyancsak a közúttól elzártan halad a tömegközlekedési sáv.
Mielőtt lesüllyedne a pálya a vasút alá, előjelzőt is elhelyeztek, hogy akár lendületből is
könnyen kijussanak a járművek az aluljáró túloldalán.
Hiába, no, a büdös buszok közül is van nekem tetsző típus: a Mercedes Citaro-ja. Pláne, ha úgy,
mint itt, a dizájn, a színterv még jobban feldobja. A fehér alapszín mellé a piros csík nem
véletlen: ez egy magán-MÁVAUT jellegű busz, azaz a német vasút (DB) logoja is rajta van,
vélhetően a DB egyik szerződéses buszjárata.
Nincs több időm: Münchenbe indulok. Még egy-két felvételnyi tárhelyet tartottam a
fényképezőgépemben, nem véletlenül.
Az útunkat Transrapiddal kezdtük, fejezzük is hát be ugyanavval.
Ezidőtájt két fő projekt állt tervezés alatt: a Ruhr-vidéki és a müncheni reptérre vezető
regionális Metrorapid vonal, ez utóbbi még mindig esélyes a megépítésre. Ezt reklámozandó, a
régi Tr07-es szerelvény egyik kocsija az esseni vásár bejáratánál lett kiállítva, a másik
pedig itt, a müncheni reptéri központban (München Airport Center), az 1-es és 2-es terminálok
közötti épületben.
Nincs más hátra, visszamegyek a főpályaudvarra, most a belvárosi S-Bahn alagút felújítási
munkái miatt (vö.: Budapest, kettes metró felújítása) útközben át kell szállnom egy olyan
vonatra, amelyik egy vágányon ingázik egész este. Ezután felültem utolsó vonatomra.
Folytatás: Linz, másodszor >>>
A szöveget és a képeket Báti András készítette, kivéve ahol másként van feltűntetve (C) 2003-2009